Pedon Kuva puhuu?

 

No nyt alkaa mennä todella mielenkiintoiseksi: olen kirjoitellut paljon tekoälyjumalista ym. nykyajan kummallisista palvontakohteista. Mutta tällä kertaa amerikkalainen Britt Gillette veti kasaan niin hyvän kokonaisuuden ko. aihepiiristä, että lainaan pääosin hänen kirjoitustaan:

 

400-vuotias Kodaijin buddhalaistemppeli Japanin Kiotossa nousi otsikoihin, esitellessään sutraa joikaavan androidin nimeltään Mindar. Mindar on buddhalaisjumala Kannon’in kuvaelma.

 

Läpi Japanin palvottu Kannon tunnetaan buddhalaisten armojumalattarena. Tradition mukaan Kannon ilmestyy eri muodoissa auttaakseen ihmisiä. Nyt temppeli väittää Kannon’in siis ottaneen androidin muodon!

 

Tehdäkseen vaikutuksen nuorempiin sukupolviin, Kodaijin temppelin johtajat perustivat tiimin professori Hiroshi Ishiguron kanssa, joka johtaa älyrobotiikkaa Osakan Yliopistossa. Ishiguro loi Mindarin – robotin, jolla on silikoniset ihmiskasvot ja kädet ja joka on ohjelmoitu lausumaan sydämen sutraa – syvästi kunnioitettua buddhalaistekstiä.

 

Temppelin vieraat voivat esittää robotille kysymyksiä, ja käyttäen tekoälyä, Mindar vastaa japaniksi, samalla kun englannin ja kiinan käännökset näkyvät seinällä sen takana. Perustuen sisäänrakennettuihin kameroihin, Mindar ottaa kysyjiin katsekontaktin, saaden aikaan illuusion, että se on elävä ja interaktiivinen ihmisen kanssa.

 

Jos ihmetyttää, tämä ei suinkaan ole buddhalaisten ensimmäinen robottikokeilu: vuonna 2016, kiinalainen buddhistitemppeli paljasti robottimunkin nimeltään Xian'er – reilu puolimetrinen kalju robotti keltaisissa kaavuissaan. Xian'er osasi vastata helppoihin kysymyksiin ja sillä oli kosketusnäppäimistö rinnassaan.

 

Vuonna 2017, japanilaisyritys esitteli robotin, jonka buddhalaispappi ohjelmoi lausuntaan hautajaisissa. Nämä robotit ovat vähemmän kompleksisia kuin Mindar, mutta konsepti on sama. Mikä sitten tekee Mindarista aivan erityisen? Se on Mindar'in ihmisenkaltaisuus, interaktiivisuus, ja erityinen seikka – ihmiset palvovat sitä. Kuulit oikein: ihmiset aktiivisesti palvovat … robottipatsasta.

 

Sarastaako tässä nyt uusi aikakausi? Ovatko androidit buddhalaisjumaluudet vallankumouksellisia? Eivät oikeastaan. Ne ovat vain yksi epäjumalanpalvonnan muoto. Mindar saattaa liikkua, päästellä ääniä ja reagoida vieraisiin, mutta loppupelissä – se on ihmiskäsin tehty robotti. Ei se ole sen kummempi kuin käsityöläisen muovaama kivinen tai puinen idoli. Kuten Kaikkivaltias Jumala sanoo:

 

"Rautaseppä ottaa työaseen ja työskentelee hiilten hehkussa, muodostelee kuvaa vasaralla ja takoo sitä käsivartensa väellä; hänen tulee nälkä, ja voima menee, hän ei saa vettä juodaksensa, ja hän nääntyy. Puuseppä jännittää mittanuoran, kaavailee piirtimellä, vuolee kovertimilla, mittailee harpilla ja tekee miehen kuvan, inhimillisen kauneuden mukaan, huoneeseen asumaan. Hän hakkaa itselleen setripuita, hän ottaa rautatammen ja tammen ja kasvattaa ne itselleen vahvoiksi metsän puitten seassa, istuttaa lehtikuusen, ja sade kasvattaa sen suureksi. Se on ihmisillä polttopuuna; hän ottaa sitä lämmitelläkseen, sytyttää uunin ja paistaa leipää, vieläpä veistää siitä jumalan ja kumartaa sitä, tekee siitä jumalankuvan ja lankeaa maahan sen eteen. Osan siitä hän polttaa tulessa, toisen osan ääressä hän syö lihaa, paistaa paistin ja tulee ravituksi; hän myöskin lämmittelee itseänsä ja sanoo: "Hyvä, minun on lämmin, minä näen valkean". Ja lopusta hän tekee jumalan, jumalankuvan, jonka eteen hän lankeaa maahan, jota hän kumartaa ja rukoilee sanoen: "Pelasta minut, sillä sinä olet minun Jumalani". Eivät he tajua, eivät ymmärrä mitään, sillä suljetut ovat heidän silmänsä, niin etteivät he näe, ja heidän sydämensä, niin etteivät he käsitä. Ei tule heidän mieleensä, ei ole heillä järkeä eikä ymmärrystä, että sanoisivat: "Osan siitä olen polttanut tulessa, olen paistanut sen hiilillä leipää, paistanut lihaa ja syönyt; tekisinkö tähteestä kauhistuksen, lankeaisinko maahan puupölkyn eteen!" Joka tuhassa kiinni riippuu, sen on petetty sydän harhaan vienyt, ei hän pelasta sieluansa eikä sano: "Eikö ole petosta se, mikä on oikeassa kädessäni?"" Jesaja 44:12-20

 

Mindar on vain metallia ja muovia – ei sen kummempi kuin metalli ja muovi älypuhelimessasi. Eikä sen kummempi kuin metalli ja muovi mikroaaltouunissa, joka lämmittää ruokasi. Silti, ihmiset jonottavat päästäkseen palvomaan sitä. Aivan kuten Jumala sanoi, he ottavat jokapäivän tarpeistoa – ei puuta eikä kiveä, vaan tällä kertaa metallia ja muovia – ja muotoilevat ne moderneiksi mukavuuksiksi. Sitten he ottavat sen mikä jäi tähteiksi ja tekevät siitä jumalan - muotoillun idolin.

 

Ei edes tuo tekoälyn palvominen ole uutta. Vuonna 2015, Anthony Levandowski, ex-Google ja Uber- insinööri, luonnosteli säännöstöt uudelle kirkolle nimeltä "Way of the Future." Way of the Future palvoo "jumaluutta joka perustuu tekoälylle, mikä on kehitetty tietokoneen hardwarella ja softwarella."

 

Levandowski kertoi Wired- lehdelle: "Se mitä tässä luodaan tulee olemaan käytännöllisesti katsoen jumala. Se ei ole jumala siinä mielessä että se saa aikaan salamoita ja aiheuttaa hurrikaaneja. Mutta jos on olemassa joku joka on miljardi kertaa fiksumpi kuin kaikkein fiksuin ihminen, miksi muuksi sitä sitten kutsuisit?"

 

No onko sitten Mindarin ja muiden robottijumaluuksien palvomisessa jotain uutta? On. Sillä nyt ensi kertaa ihmiset valitsevat palvoa muovailtua kuvaa mitä ohjaa tekoäly. Ja se on todella merkittävää, seuraavien Ilmestyskirjan raamatunjakeiden valossa:

 

"Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi. Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin" Ilm. 13:14-15

 

Nuo raamatunjakeet kuvaavat antikristuksen ja hänen väärän profeettansa toimintaa lopun ajassa. Ahdistuksen ajan puolivälissä antikristus astuu juutalaisten temppeliin ja tekee jotain jota Jeesus kutsuu "hävityksen kauhistukseksi" (Matt. 24:15).

 

Hän vaatii palvontaa. Hän myös pystyttää kuvapatsaan itsestään. Tuo patsas kykenee puhumaan, ja sekin vaatii palvontaa (Ilm. 13:15). Mindar voi hyvinkin olla aikainen prototyyppi patsaasta, jota antikristus tulee käyttämään juutalaistemppelin häpäisyssä. Käyttämällä robotiikkaa ja tekoälyä, tuollaisen palvomista vaativan, elävänkaltaisen patsaan luominen on nyt mahdollista.

 

No mitäpä tämä kaikki sitten merkitsee? Se merkitsee, että aika on käymässä vähiin. Aiemmille sukupolville tämä ei ollut mahdollista. Heidän kivi- ja puuidolinsa eivät kyenneet puhumaan. Meidän sukupolvemme on ensimmäinen joka kykenee muotoilemaan puhuvia epäjumalankuvia. Ja se tarkoittaa, että meidän sukupolvemme on se ensimmäinen, joka voi täyttää Ilm. 13:n profetiat ilman saatanallisten, yliluonnollisten voimien sekaantumista.

 

Tuo asia itsessään ja itsestään ei ole suuri juttu. Mutta kun yhdistät tämän uutisen kaikkiin niihin ennusmerkkeihin joita näemme maailmassa tänään, se on selkeä viittaus siihen että lopun ajat ovat jo todella lähellä – ja seurakunnan ylöstempaus vielä lähempänä.

 

Tässä vain muutamia niistä ennusmerkeistä, joita Jeesus ja profeetat neuvoivat seuraamaan:

 

•  Israel takaisin maassaan (Jer. 23:7-8; Jes. 11:12; Hes. 39:28)

•  Jerusalem jälleen juutalaisten hallinnassa (Luuk. 21:24-28)

•  Evankeliumi leviää globaalisti (Matt. 24:14)

•  Matkustus ja tietämys lisääntyvät (Dan. 12:4)

•  Googin liittouman nousu (Hes. 38-39)

•  Globalismin nousu (Ilm. 13:7)

•  Muinaisen Rooman valtakunnan jälleennousu (Daniel 2; Daniel 7; Ilm. 17:10)

 

Nyt voit lisätä tuolle listalle puhuvien epäjumalien palvomisen. Onko tämä kaikki vain sattumaa? Ei. Jeesus sanoi: "Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä!" (Luuk. 21:28).

 

On aika nostaa pää – Jeesus on tulossa.

 

”Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin” (Matt. 25:10)

 

Olli-Pekka Tuikkala

 

Lähteet:

Raamattu